Forum przyjazne dla każdego
Moderator
No i co?
Jak to co?
Mamy już Nowy Rok 2017.....
DZIEŃ NIEPODOBNY DO DNIA - KALENDARIUM.
#1 Postautor: Krzysiek » 01 sty 2017, 10:23
Przeszłość, przyszłość - jedna litera a tyle zmienia,
Czasem różnica warta przeoczenia...
1 stycznia 1860 roku
Wydanie
pierwszego
w Królestwie Polskim
znaczka
pocztowego...
Pierwsze polskie znaczki na rekordowej aukcji
Za ponad 1 mln dol. dom aukcyjny Warwick & Warwick sprzedał unikalny zbiór pierwszych polskich znaczków "Polska nr 1", należący do kolekcji Włodzimierza Rachmanowa.
To prawdopodobnie najwyższa aukcja w historii polskiej filatelistyki
Najwięcej, 51 tys. funtów (nie licząc premii domu aukcyjnego i podatków), zapłacono za list adresowany do Banku Polskiego w Warszawie, wysłany z Kalwarii przez Mariampol. List opłacono jedyną znaną dwójką (dwoma złączonymi znaczkami) "Polska nr 1" z marginesem i pustopolem między sektorami arkusza. Jest to jedna z najwyższych, jeśli w ogóle nie najwyższa cena aukcyjna za polski walor filatelistyczny. Cena wywoławcza wynosiła 5 tys. funtów (24 tys. zł).
30,5 tys. funtów zapłacono za list z jedyną znaną czwórką znaczków nr 1. Cena wywoławcza wynosiła 800 funtów. Za nr 1 cięty skasowany na liście (sprzedawany przez dom aukcyjny bez gwarancji autentyczności) wysłanym z Warszawy do hrabiny Ledóchowskiej w majątku Zaborol zapłacono 22 tys. funtów. Wiele listów oferowanych na aukcji było adresowanych do historycznych postaci, m.in. hrabiego Augusta Zamoyskiego, znanego fabrykanta Stanisława Lilpopa, konsulów cesarstwa Austrii w Warszawie, adwokatów sądu apelacyjnego, zarządców dóbr ziemskich itd.
Średnio oferowane loty (walory) sprzedawały się z czterokrotnym przebiciem ceny wywoławczej. Rekord przebicia ustanowiła nieużyta polska koperta z odciśniętą czerwoną pieczęcią o nominale 1,5 kopiejki. Walor ten sprzedał się za 6250 funtów, w porównaniu z ceną wywoławcza na poziomie 100 funtów.
>>>Poczta Polska pamięta - jest replika pierwszego polskiego znaczka
Wysokie ceny płacono też za niekasowane znaczki "Polska nr. 1", listy odbite kasownikiem w innym kolorze niż czarny, a także za znaczki rosyjskie użyte pocztowo w Polsce. Najdroższy z nich z kasownikiem warszawskim poszedł za 7 tys. funtów. Na sam koniec zlicytowano medale otrzymane przez Rachmanowa na różnych wystawach. Spośród ponad 300 zaoferowanych walorów sprzedano wszystkie z wyjątkiem dwóch.
W aukcji brało udział ok. 30 osób, wśród których była grupa ok. 10 kolekcjonerów z Polski. Ceny windowały także osoby licytujące przez telefon.
- Aukcja była wspaniała. Takich cen jeszcze nie było. Dobrze, że jest tak duże zainteresowanie polską filatelistyką - powiedział jeden z największych polskich kolekcjonerów Stanisław Mikulski, który własny zbiór "Polski nr. 1" wystawi w najbliższych tygodniach w Zamku Królewskim w Warszawie. - Ceny mogłyby być jeszcze wyższe, gdyby lotów było mniej - zauważył z kolei kolekcjoner z Polski, który bardzo żałował, że nie może kupić lotów po cenie wywoławczej. Uczestnicy aukcji wyrażali też zdziwienie, że tak wyjątkowy zbiór filatelistyczny trafił do stosunkowo mało znanego domu aukcyjnego na angielskiej prowincji, zamiast na licytację do Nowego Jorku czy Londynu.
Rosjanin Włodzimierz Rachmanow był przed wojną rzeczoznawcą filatelistycznym, kolekcjonerem i sędzią wystaw.
W 1944 r. na krótko przed wybuchem powstania warszawskiego udało mu się przekupić Niemców i wyjechać z Polski z jedną walizką, w której miał tylko znaczki.
Po wojnie osiadł w Nowym Jorku i zmienił nazwisko na Rachmanoff. Od chwili jego śmierci w 1968 r. kolekcja spoczywała w bankowym sejfie.
Pierwszy polski znaczek pocztowy wprowadzono do obiegu 1 stycznia 1860 r. na podstawie rozporządzenia autonomicznych władz Królestwa Polskiego. Znaczek wyobrażał herb Królestwa i przypominał znaczki rosyjskie, choć różnił się od nich kolorem i napisem "Za łót kop. 10". (łut, pisany wówczas przez "ó", to około 12,8 grama). Znaczek wycofano z obiegu i unieważniono 13 kwietnia 1865 r. w ramach likwidacji autonomii Królestwa Polskiego po klęsce powstania styczniowego. Niewykorzystane znaczki komisyjnie zniszczono.
Offline
Moderator
5 stycznia 1984 roku
zakończenie operacji
"Mojżesz"
Operacja Mojżesz
Operacja Mojżesz (hebr. מבצע משה, Mivtza Moshe), nazwana imieniem biblijnej postaci, Mojżesza, była tajną akcją przewiezienia etiopskich Żydów (znanych jako Beta Israel lub Felaszowie) z Sudanu do Izraela w czasie klęski głodu w 1984 roku.
Operacja ta odbyła się we współpracy Sił Obrony Izraela (Cahal), CIA, ambasady USA w Chartumie oraz sudańskich służb bezpieczeństwa.
Operacja Mojżesz rozpoczęła się 21 listopada 1984 roku, transportem lotniczym 8 tys. etiopskich Żydów z Sudanu bezpośrednio do Izraela, a zakończyła się 5 stycznia 1985 roku.
W tym czasie tysiące członków Beta Israel przeszło pieszo drogę z Etiopii do obozów uchodźców w Sudanie.
Ocenia się, iż w czasie drogi z głodu, chorób i osłabienia zmarło ok. 4 tys. czarnoskórych Żydów.
Sudan w tajemnicy (w zamian za pomoc gospodarczą) zezwolił rządowi izraelskiemu na ewakuację Felaszy.
Kiedy jednak akcja została opisana przez media, kraje arabskie zaczęły wywierać naciski na Sudan, aby zakończył pomoc udzielaną Izraelowi.
Z tego powodu ok. tysiąca etiopskich Żydów zostało w Sudanie.
Większość z nich została ewakuowana w czasie późniejszej amerykańskiej Operacji Jozue.
Ponad tysiąc "sierot" przebywało w Izraelu - były to dzieci, których rodziny pozostawały wciąż w Afryce.
Rodziców i ich potomstwo połączyła w większości kolejna akcja, o kryptonimie Operacja Salomon.
Operacja Mojżesz stała się kanwą izraelsko-francuskiego filmu Va, Vis et Deviens (pol. Żyj i stań się), w reżyserii Radu Mihăileanu
. Opisuje on historię etiopskiego chrześcijańskiego dziecka, które zostało wysłane przez swą matkę do Izraela.
Miało to mu zapewnić lepsze życie w nowej ojczyźnie.
Dziecko dorastało w strachu, bojąc się, że wyda się fakt, że nie jest ono Żydem.
Film otrzymał nagrodę w 2005 r. za najlepszy obraz na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kopenhadze.
Literatura
Israelbooks.com Alisa Poskanzer (2000). Ethiopian Exodus. (Gefen Publishing House)
Israelbooks.com Ricki Rosen (2006). Transformations: From Ethiopia to Israel.
Israelbooks.com Naomi Samuel (1999). The Moon is Bread. Gefen Publishing House.
Israelbooks.com Shmuel Yilma (1996). From Falasha to Freedom: An Ethiopian Jew's Journey to Jerusalem. Gefen Publishing House.
Israelbooks.com Baruch Meiri (2001). The Dream Behind Bars: The Story of the Prisoners of Zion from Ethiopia. Gefen Publishing House.
Offline
Moderator
6 stycznia 1941
– Prezydent Franklin Delano Roosevelt
w przemówieniu do Kongresu
zdefiniował „4 wolności”
mające stanowić podstawę ładu światowego,
do którego będą dążyć Stany Zjednoczone:
wolność słowa,
wolność wyznania,
wolność od biedy
i wolność od strachu.
Offline
Moderator
Niestety, żadnej z tych Wolności w sensie masowym nie osiągnięto....
******************************************************
6 stycznia.
Dziś święto Trzech Króli.
Historia tego święta.
Ewangelia św. Mateusza nie mówi o „królach”, lecz o „magach” lub – według innych tłumaczeń – „mędrcach” ze Wschodu, którzy idąc za gwiazdą, przybyli do Jerozolimy i Betlejem w poszukiwaniu nowo narodzonego króla żydowskiego.
Przybyli do stajenki i złożyli dary. Według tradycji były nimi: złoto – symbol godności królewskiej, kadzidło – symbol godności kapłańskiej, mirra – symbol wypełnienia proroctw mesjańskich oraz zapowiedź śmierci.
Święto Objawienia się Pańskiego poganom - Epifania - Trzech Króli.
Słowo "Epifania" znaczy "objawienie".
Epifania, podobnie jak Boże Narodzenie, przedstawia nam Boga, który staje się widzialnym, z tą różnicą jednak, że teraz nie tylko Żydom, ale i poganom okazuje Bóg Syna swego. Już Izajasz proroczo widzi Kościół pod figurą Jerozolimy, do której "napływa mnogość pogan, złoto i kadzidło przynosząc". (Iz 60 1-6)
Ewangelista Mateusz nie podaje liczby magów.
Malowidła w katakumbach rzymskich z wieku II i III pokazują ich dwóch, czterech lub sześciu.
U Syryjczyków i Ormian występuje ich nawet dwunastu.
Przeważa jednak w tradycji Kościoła stanowczo liczba trzy ze względu na opis, że złożyli trzy dary.
Tę liczbę mamy np. w mozaice w bazylice św. Apolinarego w Rawennie z wieku VI.
Także Orygenes podaje tę liczbę jako pierwszy wśród pisarzy chrześcijańskich.
Dopiero od wieku VIII pojawiają się imiona trzech magów: Kacper, Melchior i Baltazar.
Są one zupełnie dowolne, niczym niepotwierdzone.
Mozaika bizantyjska: Trzej Magowie
Offline
Moderator
7 stycznia 1865 rok
152 rocznica zwycięstwa Indian nad armią amerykańską w bitwie pod Julesburgiem w Kolorado.
Wódz Indian Pstry Ogon.
Życiorys
Urodził się ok. 1823 r. (według niektórych źródeł w 1833 r.[1]) nad White River w obecnej Dakocie Południowej lub w pobliżu dzisiejszego Laramie w Wyomingu.
W młodości waleczny wojownik, wyróżniający się w walkach z Paunisami.
19 sierpnia 1854 r. dowodził wojownikami Brulé, którzy pokonali oddział płk. Johna Grattana pod Fort Laramie.
Wyróżnił się też 3 września 1855 r. w bitwie pod Ash Hollow w Nebrasce z odwetową wyprawą US Army pod wodzą płk. Williama Harneya, w której został czterokrotnie ranny. Po poddaniu się z honorami Harneyowi został zesłany do więzienia, ale wkrótce ułaskawiono go. Po roku pobytu wśród białych wrócił do swego plemienia jako orędownik pokojowych relacji z Amerykanami.
W latach 1863-1864 kilkakrotnie spotykał się na naradach z nimi, występując w obronie Siuksów, ale opowiadając się za pokojowym rozwiązywaniem narastających na pograniczu konfliktów.
6 i 7 stycznia 1865 r. dowodził jednak atakiem na Julesburg w Kolorado, będącym odwetem Indian za masakrę nad Sand Creek.
Gdy w kwietniu 1865 r. osiedlił się wraz z sześćdziesięcioma innymi rodzinami Brulé koło Fortu Laramie, deklarując chęć życia w pokoju, został aresztowany i zesłany z grupą wojowników do Fortu Kearny.
Po ataku Siuksów na konwój uciekł i schronił się w krainie rzeki Powder, a do Fortu Laramie powrócił dopiero wiosną 1866 r., po otrzymaniu od Amerykanów zaproszenia na naradę.
Uważany już wówczas za głównego wodza Brulé, podpisał traktat w Fort Laramie z 27 czerwca 1866 r. i udał się na coroczne polowanie na bizony.
Dwa lata później zawarł w imieniu Brulé kolejny traktat w Fort Laramie, prawdopodobnie nieświadom wpisanych do niego niekorzystnych dla Indian warunków (w tym utraty terenów na Republican i Platte).
Przypisy
Spotted Tail (Sioux leader) – Britannica Online Encyclopedia
Bibliografia
Dee Alexander Brown Bury My Heart at Wounded Knee: An Indian History of the American West 1971 (wyd. polskie Pochowaj me serce w Wounded Knee, Iskry 1981 ISBN 0-8050-6669-1)
Aleksander Sudak – Leksykon 300 najsłynniejszych Indian, Wydawnictwo Akcydens, Poznań, 1995, ISBN 83-85320-07-5
Offline
Moderator
8 stycznia
Wahadło Foucaula
1851
– Francuski fizyk i astronom Léon Foucaul
przeprowadził w piwnicy swego domu
pierwszy eksperyment z wahadłem
nazwanym później jego nazwiskiem.
Wahadło Foucaulta – wahadło mające możliwość wahań w dowolnej płaszczyźnie pionowej.
Powolna zmiana płaszczyzny ruchu wahadła względem Ziemi dowodzi jej obrotu wokół własnej osi.
Nazwa wahadła upamiętnia jego wynalazcę, Jeana Bernarda Léona Foucaulta, który zademonstrował je w lutym 1851 roku w Paryskim Obserwatorium Astronomicznym. Kilka tygodni później eksperyment powtórzono w Panteonie w Paryżu.
Offline
Moderator
9 stycznia 1919 r.
miał miejsce pierwszy nalot bombowy w historii polskiego lotnictwa.
Cel: Frankfurt nad Odrą
Płk Janusz de Beaurain,
jeden z pilotów,
którzy brali udział w nalocie na Frankfurt nad Odrą,
przyjmuje raport od por. Protasiewicza.
6 stycznia 1919r. powstańcy po krótkiej walce zajęli niemieckie lotnisko Ławica (obecnie część Poznania), na którym zdobyto najbogatszy łup wojenny w historii Polski.
W rękach powstańców znalazły się hangary z dziesiątkami rozmontowanych samolotów oraz wielka ilość części zamiennych do nich.
Aż 50 zdobytych samolotów było gotowych do startu, zaś wartość zdobytego sprzętu wynosiła około 160 milionów marek.
Wnętrze zdobytej 6 stycznia 1919 r. Hali Zeppelina w podpoznańskich Winiarach.
Widoczne jest ok. 200 zmagazynowanych samolotów, zdobytych przez powstańców.
Tego samego dnia tj. 6 stycznia 1919r. niemieckie samoloty startujące z lotniska Frankfurt nad Odrą dokonały nalotu na pozycje powstańców pod Nakłem.
7 stycznia 1919 r. samoloty niemieckie dokonały nalotu na zdobyte lotnisko Ławica i Poznań, wywołując panikę.
Sam nalot Niemców nie wywołał wprawdzie dużych strat, jednak miał duży efekt psychologiczny.
Mieszkańcy Poznania oraz sami powstańcy słusznie obawiali się dalszych nalotów.
Nie czekając na pozwolenie dowództwa powstania, grupa pilotów (Józef Mańczak, Zygmunt Rosad, Jan Kasprzak, Wojciech Biały, Damazy Kortylewicz) skupiona wokół sierżanta Pniewskiego postanowiła wziąć odwet na Niemcach.
Lotnicy biorący udział w nalocie na Frakfurt.
Z lotniska Ławica 9 stycznia 1919r. wystartowały zdobyczne samoloty, których celem miał być Frankfurt nad Odrą.
Po trwającym półtorej godziny locie, polskie samoloty znalazły się nad Frankfurtem.
Zaskoczenie Niemców było zupełne i obsługa tamtejszego lotniska nawet nie próbowała się bronić.
Każdy z polskich samolotów na pokładzie miał 25 kg bomb, które w tym okresie musiały być zrzucane ręcznie.
Ogólnie polskie samoloty dokonały sześciu bombardowań lotniska we Frankfurcie i sześć przelotów nad miastem, które wywołały panikę ludności cywilnej.
Niemiecki samolot rozpoznawczy i lekki bombowiec LVG C.V.
Jeden z najlepszych i najliczniej produkowanych samolotów tej kategorii podczas I Wojny Światowej,
w latach 1916-18 powstało ich ok. 1200 szt.
Napędzany silnikiem Benz o mocy 200 KM,
osiągał maksymalną prędkość 175 km/h.
Załoga dwuosobowa (pilot i obserwator), zasięg 380 km, był zdolny do latania przez 3,5 godziny.
Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe kal. 7,9 mm, 115 kg bomb
(podwieszane pod skrzydłami w wersji bombowej lub zrzucane ręcznie przez obserwatora).
Należy zaznaczyć, że miasto było położone z dala od linii frontu i podczas I wojny światowej nie było nigdy bombardowane.
W efekcie polskiego nalotu bombowego zniszczono hangar oraz wzniecono liczne pożary na lotnisku.
Polskie samoloty bez strat własnych szczęśliwie wróciły na lotnisko Ławica.
Niemcy w obawie przed powtórzeniem odwetu zakończyli naloty bombowe na Poznań oraz przestali korzystać z lotniska we Frankfurcie, które było w zasięgu polskiego lotnictwa.
Pierwszy nalot bombowy w historii polskiego lotnictwa miał szczególne znaczenie dla losów powstania wielkopolskiego.
Na marginesie należy dodać, że zdobyte samoloty później wspierały obronę Lwowa oraz odpierały ataki bolszewików w 1920r.
źródło: Kresowiacy.com
Offline
Moderator
10 stycznia
49 p.n.e.
– Juliusz Cezar przekroczył na czele swej armii Rubikon w północnych Włoszech, rzekomo wypowiadając podczas przeprawy słowa: Alea iacta est (z łac. dosł. kostka została rzucona). Przekroczenie rzeki było jednoznaczne z rozpoczęciem wojny domowej przeciwko Pompejuszowi i optymatom.
Offline
Moderator
228 rocznica, kiedy to:
11 stycznia.
1789 – Kazimierz Nestor Sapieha został wielkim mistrzem loży masońskiej Wielkiego Wschodu Narodowego Polski.
Wielki Wschód Narodowy Polski
Wielki Wschód Narodowy Polski (od 1812, w latach 1784-1793 Wielki Wschód Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego) – przedstawicielstwo polskich symbolicznych lóż wolnomularskich i kapituł, wybierających na rok jednego wielkiego mistrza, jego trzech namiestników i trzynastu wielkich urzędników.
Powołany w Rzeczypospolitej w 1784, działał na podstawie konstytucji wolnomularskiej Acte déclaratoire et statut du Grand Orient du Royaume de Pologne et du Grand Duché de Lithuanie.
Wielki Wschód Narodowy Polski rządził się siedmiostopniowym rytem różanego krzyża. Działał do czasu wydania ukazu cesarza Aleksandra I z 25 września 1821, zamykającego loże wolnomularskie.
Wielcy Mistrzowie Wielkiego Wschodu Narodowego Polski
Ignacy Potocki (1781-1784) (od 1781 wielki mistrz Loży Narodowej Wielkiego Wschodu Polski)
Andrzej Mokronowski (1784)
Stanisław Szczęsny Potocki (1785-1789)
Kazimierz Nestor Sapieha (1789-1794)
Ludwik Gutakowski (1810-1811)
Stanisław Kostka Potocki (1812-1821)
Aleksander Rożniecki
Offline
Moderator
– Pierwsza wzmianka o użyciu artylerii ogniowej w Polsce.
734 rocznica
kiedy to:
Offline
Moderator
W Niemczech
założono pierwszy
klub hodowców rottweilera.
13 stycznia
PIĄTEK
110 rocznica
kiedy to:
13 stycznia1907:
W Niemczech założono pierwszy klub hodowców rottweilera.
Offline
Moderator
145 rocznica
kiedy to:
Pomnik Bobby'ego w Edynburgu
14 stycznia 1872
– Padł pies rasy skye terrier Greyfriars Bobby,
który niemal przez 14 lat
czuwał przy grobie swego pana
na cmentarzu w szkockim Edynburgu.
Offline
Moderator
186 rocznica
kiedy to
15 stycznia 1831 – Pod Charleston w Karolinie Południowej uruchomiono pierwszą w USA regularną linię kolejową.
15 I 1831 – otwarcie pierwszej linii z trakcją parową w regularnym użyciu: odcinek pod Charleston kolei South Carolina Canal & RR Co., tor 1524 mm; parowóz amerykański „Best Friend of Charleston”; przedłużona do Hamburg w 1833; kolej zbudowana szybko i oszczędnościowo, z użyciem szyn płaskownikowych i drewnianych podtorzy zamiast nasypów; później stopniowo dostosowywana do normalnych standardów;
Offline
Moderator
16 stycznia
- najbardziej
depresyjny
dzień Roku.
690 ROCZNICA
kiedy to:
16 stycznia 1387
– Zwłoki Elżbiety Bośniaczki,
uduszonej kilka dni wcześniej byłej królowej Polski i Węgier i późniejszej regentki Węgier i Chorwacji,
zostały wywieszone na wieży zamku Nowy Grod nad Adriatykiem,
otoczonego przez wojska cesarza niemieckiego Zygmunta Luksemburskiego i sprzymierzone siły weneckie.
Elżbieta, Ella, Bessie, Eliza, Lizka, Jelisawieta...
Tak mało miejsca zajmuje - słodka, łagodna kobieta.
Prócz brzydkiej królowej angielskiej o twarzy ostrej, nadto płaskim biuście,
wszystkie były sercom miłe, podobne białej puszystej jedwabnej chuście;
Wśród nich Elżbieta Bośniaczka, co z wieży wdzięcznie zwisa
powieszona, jak to dziejopis w Kronice opisał..
podobnie różowym jabłoniom, podobnie kwitnącym migdałom;
niepojęte wobec szeptu pychy, obce rozpustnym szałom;
podobne cieniom od żagli; podobne księżycowej poświacie...
I dziś każda niesie dary nędzarzom w królewskiej ukryte szacie.
A jeśli dotknie jałmużny człowiek smutny, choć w majętność bogaty,
to chleb niesiony biedakom dla niego zamieni się w kwiaty.
Kazimiera Iłłakowiczówna : PORTRETY IMION.
wyd.1 Poznań 1957, Wydawnictwo Poznańskie.PARAFRAZA.
Offline
Moderator
W T O R E K
Podniebny
Prima aprilis.
17 stycznia 1784
– W krakowskiej dzielnicy Wesoła
rozpoczęły się eksperymenty z balonem na ogrzane powietrze,
których inicjatorami byli krakowscy uczeni:
Jan Śniadecki, Jan Jaśkiewicz, Franciszek Scheidt i Jan Szaster.
W ich efekcie 1 kwietnia tego roku
balon wzniósł się na wysokość około 4700 m
i utrzymywał się w powietrzu przez 33 minuty.
Offline
Moderator
18 stycznia
1911 – Amerykanin Eugene Ely
jako pierwszy pilot
udanie
wylądował samolotem
na pokładzie statku.
Eugene Burton Ely (ur. 21 października 1886 w Davenport, zm. 19 października 1911 w Macon)
- amerykański pilot, pionier lotnictwa morskiego.
Po raz pierwszy na świecie wystartował z pokładu okrętu i wylądował na okręcie.
W 1904 ukończył uniwersytet stanowy w Des Moines, po czym przeniósł się do San Francisco w Kalifornii, gdzie zajmował się wyścigami samochodowymi.
W 1907 ożenił się z Mabel Hall.
Na początku 1910 przeniósł się do Portland w stanie Oregon, gdzie pracował jako sprzedawca samochodów u Henry'ego Wemme. Wemme wówczas zakupił jeden z pierwszych samolotów zbudowanych przez Glenna Curtissa i został przedstawicielem Curtissa na północny zachód USA.
Ely, mając doświadczenie z samochodami, zaoferował się jako pilot.
Rozbił jednak samolot, wychodząc przy tym bez obrażeń, po czym odkupił wrak od Wemmego i sam go wyremontował
. Nauczył się następnie pilotażu i zaczął uczestniczyć w imprezach lotniczych.
W czerwcu 1910 w Minneapolis spotkał Curtissa, po czym zaczął pracować w jego pokazowym zespole pilotów.
W październiku Ely i Curtiss spotkali komandora Washingtona Chambersa z marynarki wojennej USA (US Navy), który miał zadanie sprawdzić możliwość zastosowania nowo powstałych samolotów dla celów marynarki wojennej.
Ely podjął się dokonania próby startu na własnym samolocie z pokładu płynącego okrętu.
14 listopada 1910 Ely wystartował na samolocie Hudson Flyer z prowizorycznej drewnianej platformy długości 25 m i szerokości 7 m zbudowanej nad [url=https://pl.wikipedia.org/wiki/Dzi%C3%B3b_jednostki_p%C5%82ywaj%C4%85cej]dziobem lekkiego krążownika USS "Birmingham" (CL-2) (dowódca kmdr W.B. Fletcher) w zatoce Hampton Roads (w stanie Wirginia).
Próba zakończyła się sukcesem, chociaż jego samolot omal nie wpadł do wody.
Wyczyn jego stał się następnie głośny w prasie.
Po dwóch miesiącach Ely podjął się trudniejszej próby lądowania na pokładzie okrętu. 18 stycznia 1911 zdołał wylądować na platformie długości 40 m i szerokości 10 m, zbudowanej tym razem na rufie krążownika pancernego USS "Pennsylvania" (ACR-4) (dowódca kmdr Charles F. Pond), zakotwiczonego w Zatoce San Francisco.
Przy lądowaniu użył swojego pomysłu aerofiniszerów - poprzecznych lin ułożonych na pokładzie, zaczepianych przez samolot i ciągnących worki z piaskiem dla wyhamowania.
Próby te, chociaż dowiodły realności bazowania samolotów z podwoziem lądowym na pokładach okrętów, aż do lat dwudziestych ubiegłego wieku nie doprowadziły do praktycznego wykorzystania tego pomysłu w postaci lotniskowców.
Ely brał udział w pokazach lotniczych.
19 października 1911 poniósł śmierć w katastrofie swojego samolotu na pokazach w Macon w stanie Georgia.
Pochowany został w mieście urodzenia.
W 1933 został pośmiertnie odznaczony Distinguished Flying Cross za zasługi dla lotnictwa morskiego.
Offline
Moderator
19 stycznia 1915 roku.
Offline
Moderator
20 styczeń 1797
– Gen. Jan Henryk Dąbrowski
wydał w Mediolanie odezwę
zachęcającą
do wstępowania
do Legionów Polskich
we Włoszech.
Offline
Moderator
21 styczeń
DZIEŃ BABCI.
Offline
Moderator
22 stycznia
data ważna. choć rzadka..
OD RANA DO WIECZORA
DZIEŃ DZIADKA!
DZIEŃ DZIADKA!
Offline